Jak se stát čtenářem

Nevím, jestli o sobě můžu říct, že jsem dobrým čtenářem, protože povinná četba šla vždycky mimo mě, ale knih jsem přečetla už spoustu…

Nakladatelství Edika vydalo publikaci s názvem Cesty ke čtenářství: Vyprávějte si s námi, doplněné o DVD s rozhovory s malými čtenáři. Autorkou je Květuše Lepilová. (absolventka Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, středoškolská učitelka ve Zlíně a Olomouci, docentka Univerzity Palackéto v Olomouci a Ostravské univerzity v Ostravě. Kromě toho také členka odborných a vědeckých společnosti, řešitelka grantů, autorka statí, učebnic a manografií, literární teoretička, publicistka, moderátorka.)

Kniha je rozdělená na čtyři kapitoly a k tomu další podkapitoly.

  1. Krajina předčtenářství (mateřská škol
  2. Zlatý věk čtenářství (školáci)
  3. Výběr četby
  4. Jazykové a literární praktikum

Publikace Cesty ke čtenářství se snaží vysvětlit základy předčtenářství, které začíná již v mateřské školce. (Podle mně už v momentě, kdy dítě projeví zájem o obrázkové knížky). Vysvětluje, jak je důležitý zpěv, hra nebo dětská obrazotvornost. I když se to možná nezdá, jde o důležité body k rozvoji sluchu, řeči, správné dikce a přirozeného vývoje dítěte.

Vše začíná povídáním, dramatizováním pohádky, kterou čtete (změna hlasu, zvuky, atd..). Děti se tak učí vyjadřovat vlastními slovy své myšlenky, vyprávět podle obrázků a hlavně formulovat přímou řeč. Při hře se zase rozvíjí tvůrčí schopnosti a fantazie, které jsou pro vývoj také důležité. Díky těmto podmětům vzniká zájem o listování v knize, prohlížení obrázku a následnému povídání.
Čtenářský rozvoj dítěte je proto dobré rozvíjet už v útlém věku pomocí tvořivých a estetických činností, předčítáním a prohlížením si obrázků.

Kniha také řeší, jaký vliv má výtvarný a televizní obraz, prolínání slova a obrazu, nebo zda je čtenářství dědičné. Jak je důležitý rytmus, intonace, zpěv a řeč k upoutání pozornosti dítěte, nebo zda televize, seriály, počítače nebo časopisy odvádějí pozornost od knih.

Zlatý věk čtenářství začíná ve škole. Děti již dokáží číst samy, mají chuť se učit, poznávat a nasávat do sebe nové poznatky. Zájem o knihy je v tomto období největší.

V knize také najdete ukázky četby pro MŠ a ZŠ, oblíbené říkadla, písničky, pohádky klasické i moderní, koledy a ukolébavky.
Součástí publikace je DVD, kde najdete ukázky z unikátního projektu Povídejte si s námi. Vidět zde můžete ukázky tvořivé hry malých předškoláků a školáků. Jejich aktivity, zpěv, pohybovou činnost, kresby, rozhovory. S dětmi si projdete obdobím od 3-21 let (video se točilo v letech 1986 – 2004). Dokument končí rozhovorem již „dospělých“ dětí, některých před, jiných po maturitě. Celé video trvá 74 minut.

V této knize nejde ani tak o to, sednout si a číst od první stránky do poslední. Spíše číst, listovat a vracet se k již přečtenému textu. Tohle téma je trochu zvláštní. Na jedné straně si myslím, že jde o naprosto normální věc, a tady se z toho dělá věda. Už jenom ta věta, že publikace je určena těm, koho znepokojují tzv. nečtenáři a otázky čtenářské gramotnosti…

Dozvěděla jsem se z knihy něco nového?

Ani ne. Autorka se sice v knize snaží předat své zkušenosti a doporučení pro podnícení zájmu dětí o četbu, ale to že

Všechny tyhle body se mi zdají být naprosto samozřejmé a normální.

Je geneticky předáván nejenom potenciál ale také čtenářské vlohy?

Tohle je velice zvláštní otázka a je na ni těžké odpovědět. Podle autorky se čtenářství předává geneticky. Já nad tím stále přemýšlím, ale moc si tím jistá nejsem.

Má moderní doba vliv na čtení knih?

Ano, má. Televize, počítače, časopisy, do jisté míry odvádějí od čtení, ale na druhou stranu také může jít o dobrou reklamu na pěknou knížku.

Určitě je třeba brát i v úvahu zázemí rodiny. Nejenom to finanční, (protože co si budeme povídat, knihy nejsou zrovna levnou záležitostí), ale také to, zda jdou dospělí dětem příkladem a sami vezmou knížku na čtení. Pokud si čtete s dětmi, prohlížíte si s nimi obrázky, znamená to dobrý začátek pro vybudování lásky ke knihám.

Shrnutí na závěr

Publikace je určená převážně pro studenty pedagogických škol. Najdou v ní zajímavé podměty pro práci s dětmi, tvořivé hry pro malé předškoláky, aktivity ve světě pohádek, kresby, zpěv, pohybovou činnost a rozhovory.

DVD přibližuje příběh devíti dětí ve věku 3-21 let, které si prošly celým čtenářským vývojem. Jde o záznam z dokumentu Vyprávějte si s námi, který se točil v letech 1986 – 2004.

Z knížky mám rozpolcené pocity. Určitě je po odborné stránce zpracovaná velice pěkně, jenom si nejsem jistá jejím přínosem. Jako odborná publikace ano, přínosná pro rodiče, moc ne. Myslím si, že je to na nás, na rodičích, abychom dětem ukázali krásu knih, a stačí k tomu přece tak málo.

Takže, čtěte dětem, čtěte si s nimi a s těmi nejmenšími si listujte knihou a prohlížejte obrázky.

Více o knize Cesty ke čtenářství, včetně ukázek najdete tady.