Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Učení čtení a psaní u předškoláků.
Mamky, učitelky…
Prosím o radu. Dcera – budou jí 4 roky chce neustále psát čísla a písmenka. Prostě jak vidí starší dceru dělat si doma úkoly, hned chce taky. Řešila jsem to tak, že jsem nakoupila takové ty pracovní knížky, sešity, pro děti od tří let a výše…Děti tam mají za úkol třeba spojit zvířátko – dospělé s mládětem, najít co je nejmenší a co největší,hledat rozdíly, co nepatří do řady – je tam např. talíř, lžíce, hrnek, boty, dej do červeného kroužku zeleninu a do modrého ovoce, spoj čarou předmět s geometrickým tvarem, zatrhni jen jehličnaté stromy…atd. Prostě takové podobné úkoly.
Toto vše ji hrozně baví, nebo třeba kreslení.
Jenže pořád chce diktovat písmenka. Základní slova napíše sama, ani nevím, jak se to naučila. Napíše všechna písmenka i je pojmenuje.
Vím, že učitelky tvrdí, že by se děti neměly učit číst ještě před začátkem školní docházky. Naopak rodiče prvňáčků říkají, že v první třídě už umělo číst hodně dětí a jejich učitelka to naopak uvítala. Že snad z 25 dětí umělo 20. Tak zase na druhou stranu si říkám, proč malou brzdit, pokud má sama takový zájem. Třeba i ráda skládá magnetická písmenka do slov apod.
Jaký je tedy důvod učitelek, proč neučit děti psát a číst před nástupem do školy ?
hlavne aby alespon nejaka nase rada pomohla….at uz vase…pavlincina…nebo ma
jen bych chtela podotknout ze dnes ucit podle ucebnic uz neni „kůl“:)))))…a ze podle RVP a SVP…ucebnice vydane pred 2002 nejsou podle tohoto noveho skolskeho zakona 🙂
1995…..to uz je 13 let:)
ano….Teoreticka jste vyborna:)
Brmbulce
Genetická metoda není zastaralá, je mladší, než metoda analyticko-syntetická založená na slabice. Analyticko-syntetická metoda se u nás ustálila po roce 1951, kdy byla zakázána metoda globální. A tak se metoda analyticko-syntetická stala jedinou úředně schválenou a rozvíjející se metodou. Splývavé čtení je modifikací této metody. Právě snaha najít efektivnější metody čtení vedla k vytvoření moderní genetické metody. Genetická metoda v dnešní moderní škole vychází z projektu, který pod MŠMT ve školním roce 1995/1996 koncipovala PhDr. Jarmila Wagnerová, CSc. Učebnice pro výuku čtení genetickou metodou byla schválena v roce 1998. Jedná se o celý komlet pro 1.ročník, který zahrnuje učebnici Učíme se číst, pět písanek a metodickou příručku.
Právě o tom je dnešní školství, hledat souvislosti, informace, být otevřený k různým metodám, nezavrhovat je bez znalostí. Nepovažovat způsob, jakým učím, za jediný nejlepší. Být sám k sobě kritický a třeba se i inspirovat tím, jak učí ostatní. Pokud něco neznám, nemusí to ještě být špatné.
Nemám pocit, že bych krněla, ač se má praxe přehoupla přes dvacet let. :-)).
Jájina
Pavlinko….tak jsem to myslela i ja…ja proste radsi vyberu metodu ktera pomuze vsem…
ja od zari prvnaky mam taky:ú
No já bych genetickou metodu úplně nezavrhovala, když vyhovuje, tak proč ne, jenže děti s poruchou učení jsou v tu ránu totálně v …., protože to slovo jako celek prostě nevezmou.
Jestli dostanu v září ty prvňáky, rozhodně pojedem splývavé čtení.
geneticka metoda se dnes jiz neuci…protoze se ukazalo ze jsou metody lepsi a vhodnejsi pro vsechny deti i ty s poruchamií uceni…o tomhlenctom je dnesni skolstvi…ma jit dopredu a nezakrnet pred dvaceti lety..proboha
Učím již dvacet let a nechápu, proč by se děti neměly učit číst a psát ještě před vstupem do školy, pokud samy po tom touží. Samozřejmě není správné, pokud je rodiče do čtení nutí, ale jsem zásadně proti tomu, aby se rozvoj dítěte cíleně brzdil, je to plýtvání jejich schopnostmi. Může jít o děti mimořádně nadané, které mají jiné zájmy než děti stejného věku. Učitelka si v první třídě dokáže poradit s různou úrovní čtení. Jediné, co bych nedoporučovala, je nácvik psacího písma v předškolním věku, to je lepší nechat na kantora.
Genetická metoda je moc fajn, zdá se mi jako nejlepší metoda pro nácvik čtení. Psaní tiskacích písmen (na počátku genetické metody běžné)vůbec nevadí pro pozdější nácvik psacího písma, naopak i tím se ruka připravuje na psací pohyby.
Vzkaz pro Vlaďku: Vaše dcera si zvolila svůj způsob čtení, který jí vyhovuje, nejedná se o dvojí čtení, ale o počátek genetické metody. Toto hláskování samo vymizí s tím, jak se rozšiřuje zrakové pole. Slova bude dcera číst bez slabikování rovnou, obsáhne je najednou zrakem. Je moc šikovná, nebrzděte ji. Spíše se objednejte k psychologovi do PPP, který se zajímá o problematiku nadaných dětí. Pokud se její mimořádné nadání potvrdí, vyhledejte v okolí školu se třídami pro mimořádně nadané děti.
Jájina
naria…..no nevim…rada typu
:aby to dítě lepilo do sešítku zvířátka nebo tak něco……
to nemusi chodit do skoly ..v te se ma rozvijet a pokud uz cte….musi pani ucitelka najit jinou cinnost…ovsem ta cinnost musi to dite rozvijet ne ho degradovat zpatky na skolkacka:)))…..a nemyslim to zle:)
Já sama jsem učitelka a skutečny duvod je že učitelky které nechtejí mít moc práce tak jsou rády když nějaké dítě umí číst. Ale spravedlivá učitelka ví že dítě by nemělo číst ani psát do 6 let protože potom tam v té lavici to dítě sedí a kouká na všechny a muže se stát že to dítě je takové zlobivé, ale některé dědidávají pozor atd. podle mě byjste to svoje dítě měla podporovat ale taky mu dát jinou zábavu třeba mu koupit sešítek a lepidlo a aby to dítě lepilo do sešítku zvířátka nebo tak něco. kdyby jste chtěla poradit tak muj email je Naria1997@centrum.cz
učitelka, matka